Wist je dat?

- Stress de grootste oorzaak is van ziekte?

- Verzadigd vet je slank maakt door je een verzadigd gevoel te geven?

- Het ontbijt de belangrijkste maaltijd is van de dag?

- Water het goedkoopste medicijn is?

- Overgewicht een belangrijke oorzaak is van overlijden op jonge leeftijd?

- Het overslaan van een maaltijd vreetbuien en overgewicht aanjaagt?

- goede voeding bewezen effecten heeft op onze intelligentie en op ons uiterlijk? Je kunt je dus mooi en slim eten!

- Te weinig nachtrust leidt tot de aanmaak van stresshormonen, die weer zorgen voor vetopslag?

 

 

(bron:ahealthylife/10 weetjes)

 

Krijg jezelf weer aan het sporten:5 tips!

Veel mensen vinden dat ze iets meer aan beweging zouden moeten doen. Toch blijkt het vaak lastig om deze gezonde gewoonte vast te houden. Ik tips om je aan het sporten te krijgen en te houden!

1. Houd de gewoonte vast

Laat je door niets of niemand van de wijs brengen. Als je op dit moment al regelmatig sport, hou deze gewoonte dan absoluut vast. Zorg dat je niet bij het minste of geringste de handdoek in de ring gooit maar blijf doorgaan.

2. Dwing jezelf naar de sportschool te gaan

Je hebt al 80% van de prestatie geleverd als je jezelf zover hebt gekregen om naar de sportschool te gaan (of als je op je hardloopschoenen/skates/fiets buiten staat). Als je daar eenmaal bent hoef je alleen nog maar te sporten! Dwing jezelf om op pad te gaan en blijf niet op de bank hangen. Zodra je er eenmaal bent gaat de rest meestal vanzelf.

3. Sport met een vriend (in)

Samen sporten is leuker en het werkt motiverend. Bovendien maakt het sociale contact het sporten ook makkelijk. Jullie kunnen elkaar inspireren om toch nog even door te zetten als je geen zin meer hebt.

4. Houd de vooruitgang bij

Klamp je niet vast aan je gewicht als je enige maatstaaf. Als je vaker sport groeien je spieren, en spieren maken je zwaarder. Hou liever bij hoeveel gewichten je aan je apparaat hebt hangen, hoe ver je kunt rennen zonder de stoppen of hoeveel keer je kunt opdrukken. Door je te focussen op de vooruitgang blijf je langer gemotiveerd om door te gaan

5. Begin klein

Je hoeft niet van de één op de andere dag in topconditie te zijn. Begin klein en geef je lichaam de kans om te wennen. Je zult zien dat je in korte tijd veel vooruitgang kunt boeken als je je lichaam niet overbelast. Zie het fit worden als een proces dat tijd nodig heeft.

Wil jij een beginnen met sporten ? en weet je nog niet hoe je het moet aanpakken? Stuur mij een berichtje en ik stel speciaal voor jou een sportschema op :)

 

 

 

 

 

 

Omgeving en ouder worden

Uitstoot van broeikasgassen, verbruik van drinkbaar water, gevolgen voor de biodiversiteit, afvalproductie, ... de impact van onze voeding op het milieu is immens. En hoewel in Nederland die gevolgen voornamelijk indirect van aard zijn, neemt dat niet weg dat de consumenten zelf ook de druk kunnen helpen verlichten.

Verwerking van ons voedsel

Op dertig jaar tijd is de inhoud van ons bord sterk veranderd. Vandaag eten we minder basisproducten en veel meer verwerkte producten. Meer dan 80% van de voedingsmiddelen maakt tegenwoordig het voorwerp uit van een verwerking door de voedingsmiddelensector. Geschild, schoongemaakt, versneden, bereid, diepgevroren, verpakt: ze bereiken ons klaar om geconsumeerd te worden. Elke stap gaat echter ook gepaard met het verbruik van energie en water, met vervoer en met de productie van afval.

We eten voortaan voedingsmiddelen die overal ter wereld geproduceerd of verwerkt kunnen zijn. Maar hun vervoer heeft ook een zware milieukost.

Consumptie

Kwaliteit, herkomst, type van verpakking, bewaring, ... ook onze diverse manieren van consumeren hebben een impact op het milieu. Zo is onze consumptie verantwoordelijk voor 23% van de broeikasgasemissies van de voedselketen. De juiste keuzes maken kan dus een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verlichten van de druk op het milieu.

Maar hoe kunnen we dan anders consumeren?

Door minder vlees te eten
Door meer seizoensgroenten en fruit te eten

 

(Bron:leefmilieu/een belangrijke uitdaging)

 

 

Lichamelijk gezondheid en ouder worden

Gezond oud worden: 6 tools voor een vitale oude dag!

Gezond oud worden is de droom van iedereen. Zelf kun je aan die droom een steentje bijdragen. Bijvoorbeeld door een gezonde leefstijl te ontwikkelen, zodat je je niet alleen nu, maar ook straks fysiek en mentaal lekker voelt. Nieuwsgierig hoe je dat aanpakt? Lees dan hieronder de 6 tools voor een vitale oude dag!

Tool 1: Streef naar een zinvol leven

Geef je leven zin en volg je hart. Kies een doel en ga ervoor. Waarom? Omdat een doel hebben je plezier geeft en zorgt voor voldoening. Het maakt je blij, geeft je energie, laat je stralen en vervult je met geluk. Weet je dat te realiseren? Dan draagt dat bij aan gezond oud worden.

Tool 2: Houd je sociale contacten op peil

Wil je vitaal ouder worden? Dan red je dat niet in je uppie. Je komt dan in een soort isolement terecht. Je hebt gewoon anderen nodig. Om je te troosten, te helpen, te laten lachen, je verhaal aan te vertellen, voor een knuffel, een avondje eropuit, motiverende woorden enzovoort. Maak daarom geregeld tijd vrij om je vriendschappen, relaties en dergelijk in stand te houden en uit te breiden. Oh ja, en zijn er strubbelingen? Praat het uit en leg het bij. Blijf niet rondlopen in wrok. Uiteindelijk maakt het je een gelukkiger en fijner mens.

Tool 3: Gezond oud worden? sta positief in het leven

Het leven van de zonnige kant zien, maak het een stuk aangenamer. Het zorgt voor een goed gevoel en geeft energie. Zorgt dat je niet gaat doemdenken. Ook als het tijdelijk tegenzit. Je gaat dan niet direct gebukt onder spanningen die je ziek maken. Je relativeringsvermogen helpt je als je positief in het leven staat. Je weet immers dat straks de zon weer schijnt en jij je beter voelt. En zie je het even niet zitten? Zoek de humor op.

Tool 4: Rust en herstel regelmatig

Prestaties leveren gaat niet zonder regelmatig rust en herstelmomenten te nemen in je leven. Van voldoende nachtrust tot korte pauzes gedurende je werkdag en ook in je privétijd. Want, hol je maar continu door? Zonder rust? Dan stort je op de duur in. Kijk maar naar topsporters die kunnen niet tot grote prestaties komen als de balans tussen in- en ontspanning ontbreekt. Zij krijgen dan blessures. En eigenlijk geldt dat ook voor wie geen topsporter is. Sta regelmatig even stil en kom tot bezining. Ontspan. Dat draagt bij aan gezond oud worden.

Tool 5: blijf lichamelijk actief

Over het belang van dagelijks bewegen en sporten wordt veel geschreven. Dat is niet vreemd. Want, geregeld in beweging zijn helpt je gezond oud worden. Lichamelijk activiteit reduceert enerzijds stress. Maar zorgt aan de andere kant ook dat je energie krijgt om dingen te doen. Daarbij is dagelijks een half uur inspannen goed voor je gezondheid. Zeker als je veel tijd zittend doorbrengt. Op je werk, in de auto of openbaar vervoer, voor de tv en dergelijke. Door elke dag te wandelen, fietsen, zwemmen, skaten enzovoort help je welvaartsziekten als hart- en vaataandoeningen, maar ook diabetes en overgewicht bestrijden.

Tool 6: Kies voor gezonde en natuurlijke voeding

Het laatste onderdeel van gezond oud worden, is kiezen voor de juiste voeding. Ga het liefst voor eten met zo weinig mogelijk bewerkingen. Zet bij voorkeur pure, biologische producten op tafel. Dus zonder geur-, kleur-, smaak- en/of conserveringsmiddelen. Let op de vetten die je eet. Goed zijn enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten die je in vette vis, zaden, noten en plantaardige oliën vindt. Wees matig met zout en beperk je suikerinname. Weet verder wanneer je eet. Is het omdat je honger hebt of vanwege spanningen? En eet niet meer dan je nodig hebt. Mindful eten met aandacht zorgt ervoor dat je eerder verzadigd bent.

 

 

 

 

gezond oud worden

 

(Bron:albertsonnevelt/gezond oud worden)

Hoe word je mooier oud?

Mooi zijn is subjectief. Sommige mensen worden ouder, en zijn tevreden met hun veranderende uiterlijk. Dat is mooi! Anderen willen het liefst zo lang mogelijk rimpelloos blijven. Als je tot die laatste groep behoort, heb je een aantal opties. Hoe je ouder wordt is gedeeltelijk genetisch bepaald, maar ook voeding heeft daar invloed op. Cosmetica en cosmetische ingrepen zijn eveneens een optie. Hoe helpen zij je ‘mooier’ oud te worden?

De zon

Zonlicht is een bron van vitamine D. Je lichaam maakt dat onder invloed van zonlicht aan. Een nadeel van zonlicht is dat de UV-straling je huid veroudert. Uit onderzoek blijkt dat dagelijks smeren helpt, ook als je niet gaat zonnen. Na vierenhalf jaar bleek de huid van de mensen uit de testgroep minder droog, elastischer, en hadden zij minder last van pigmentvlekken. Het onderzoek werd dan wel in zonnig Australië gehouden, toch lijkt het een aanrader. Het hoeft niet per definitie zonnebrandcrème met allerlei geparfumeerde toevoegingen te zijn. Veel gewone crèmes hebben tegenwoordig ook een UV-filter. Verder helpt het om in de zomer op de piekmomenten uit de zon te blijven. Ga je in de zon, draag vaker een zonnebril. Wanneer je veel met je ogen knijpt blijven de rimpels langer weg. Ook een zonnebank is af te raden.

Tips:

  • Smeer dagelijks crème met UV-filter
  • Blijf op piekmomenten uit de zon
  • Draag een zonnebril zodat je minder met je ogen knijpt
  • Neem geen zonnebank

Drogere huid

Na je vijftigste word je huid droger en dunner. Je ziet bijvoorbeeld dat de lippen daardoor wat minder vol worden. Bestaande rimpels worden zichtbaarder en er komen nieuwe rimpels bij. De huid begint wat uit te zakken, vooral rond de hals en kaak. Om je huid soepeler te houden is smeren het devies. Smeer je gezicht dus regelmatig in met een vochtinbrengende crème, zeker op plekken die wat droger aanvoelen. Of plekken waar de huid wat dunner wordt, zoals rond de ogen. Als je een crème kiest met een UV-filter, heb je meteen twee vliegen in één klap. ’s Avonds kun je een wat vettere crème gebruiken dan overdag. Vergeet ook je lippen niet in te smeren met lippenbalsem. In de winter is de lucht vaak droger en doe je het misschien zelf al sneller, maar ook in de zomer is het zeker geen overbodige luxe.

Tips:

  • Nogmaals: smeer dagelijks crème, bij voorkeur met UV-filter
  • Vergeet niet je lippen en de aangrenzende huid in te smeren met een balsem


Botox

De toepassing van botox is inmiddels gemeengoed. Veel mensen laten zich ermee behandelen. Niet alleen om rimpels te verminderen, ook om teveel zweten tegen te gaan. De doembeelden van emotieloze gezichten uit de begintijd beginnen dan ook te vervagen: botox-toepassing is steeds professioneler geworden. Mocht je botox overwegen, zoek dan goed uit hoe professioneel de kliniek is die je bezoekt.Botox wordt sterk verdund in zenuwen gespoten. Doordat de spieren ontspannen worden rimpels minder zichtbaar. Botox werkt tijdelijk. De effecten worden binnen een paar dagen zichtbaar, en zijn na een maand of vier weer uitgewerkt. Het is dus minder ingrijpend dan plastische chirurgie, maar zal bij veel herhalingen dus ook meer kosten. Vooralsnog zijn er geen echte bijwerkingen bekend. Wel is het zo dat je het niet kunt gebruiken bij bepaalde spierziekten of als je bepaalde medicijnen gebruikt. Vraag je huisarts hiernaar. De kosten variëren sterk; denk aan een paar honderd tot duizend euro.

Tips:

  • Tijdelijk je rimpels verminderen? Overweeg een botoxbehandeling
  • De toepassing van botox is geprofessionaliseerd, maar kijk wel kritisch naar de kliniek

 


(Bron: toekomst.nl/hoe word je mooier oud)

Lees verder...

Voeding en ouder worden

We worden gemiddeld steeds ouder. Onze levensverwachting is enorm gestegen door de verbeterde medische zorg, hygiëne en voeding. Het bereiken van een hogere leeftijd betekent echter dat de kans op ouderdomskwalen toeneemt. Dit zal de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Veroudering hoeft echter geen aftakeling te betekenen. Het is mogelijk om gezond oud te worden.

Ouder worden

Een deel van de factoren die van invloed zijn op de veroudering van de lichaamscellen werken van binnen uit. Dit zijn genetisch bepaalde eigenschappen, hormonale invloeden en de vrije radicalen productie. Negatieve invloeden van buitenaf versterken vooral de vrije radicalen schade. Roken, zonlicht, alcohol, intoxicaties, maar ook de voeding kan hierbij een rol spelen. De energiehuishouding, de conditie van de celmembranen en het immuunsysteem zijn kwetsbare systemen.

Het proces

Energiehuishouding

Om verouderingsprocessen te vertragen is het van belang de cellulaire energieprocessen optimaal te laten verlopen. Bij verbrandingsprocessen en energieproductie ontstaan vrije radicalen. Deze vrije radicalen moeten direct onschadelijk gemaakt worden door de zogenaamde anti-oxidanten die ook uit de voeding opgenomen moeten worden. Zo zal dus een beperking van de inname van calorieën het optreden van verouderingsprocessen verminderen. Het eten van veel groenten en fruit is gunstig omdat deze producten een beperkt aantal calorieën en relatief veel anti-oxidanten bevat.

Celmembranen

Met name de meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV's) zijn belangrijk voor het functioneren van de lichaamscellen. Vetzuren vormen een essentieel bestanddeel van de celmembraan. Ze zijn essentieel voor het soepel houden van de celmembraan. MOV's worden erg gemakkelijk geoxideerd en kunnen zo vrije radicalen schade veroorzaken. Daarom moeten MOV's samen met anti-oxidanten, vooral vitamine E, ingenomen worden.

Het immuunsysteem

Een goede darmflora is van groot belang voor de kwaliteit van onze weerstand en immuniteit. Zo'n tien procent van het voedsel dat wij innemen wordt geconsumeerd door de darmflora.

Voeding van ouderen

Ouderen hebben minder calorieën nodig en gaan daardoor vaak minder eten. Wanneer minder voeding ingenomen wordt krijgt men ook minder vitamines en mineralen binnen. Dit leidt veelal tot tekorten. De voeding die bereid in de keukens van tehuizen en ziekenhuizen is vaak arm aan vitamines en mineralen, wat de situatie verergert. Verder speelt nog een rol dat bij veroudering de efficiëntie van de spijsvertering vermindert doordat de maagzuur productie afneemt en de alvleesklier minder spijsverteringsenzymen maakt. Een goede voeding met ondersteuning van supplementen is van groot belang.

(bron:mbog.nl/gezond ouder worden)